Punca psoriasis tidak diketahui punca sepenuhnya tetapi kecenderungan genetik dan faktor alam sekitar turut memainkan peranan.
Penyakit ini dikatakan berkaitan dengan masalah sistem imun yang berhubung rapat dengan sel badan di mana pertumbuhan sel kulit berlaku pada kadar abnormal yang luar biasa sehingga terkumpul dengan pantas di atas kulit.
Sel kulit tambahan kemudian akan membentuk sisik berwarna perak yang tebal dalam tompokan merah yang gatal, kering dan menyakitkan. Lebih malang apabila dianggarkan sehingg 30 peratus penghidap psoriasis mengalami artritis psoriatik di mana pesakit mengalami kesakitan, kekakuan dan bengkak pada sendi.

Nisbah kecenderungan boleh diserang penyakit berkenaan bagi kedua-dua lelaki dan perempuan adalah sama.
Penghidap artritis psoriatik bukan saja dibelenggu masalah bengkak dan sakit tetapi juga mengalami beban emosi seperti tekanan dan kebimbangan yang mempengaruhi tahap fungsi seseorang dalam aktiviti harian dan juga kualiti kehidupan mereka.

Biasanya pesakit akan mengalami gatal yang teruk dan kulit cedera akibat digaru. Ada ketikanya pesakit perlu mengikis kulit mati di badan dan berendam dalam air suam untuk melegakan kegatalan dan sakit pada kulit.
Akhirnya psoriasis dan artritis psoriatik memberikan kesan yang ketara terhadap kesihatan fizikal dan emosi pesakit. Ini bukan saja menjejaskan kualiti kehidupan tetapi juga menjejaskan keyakinan penghidap.

Keberkesanan

Pesakit psoriasis sering dipinggirkan kerana kecacatan kulit yang nyata dan salah tanggapan bahawa masalah ini boleh berjangkit. Keadaan ini membebankan pesakit, memberikan kesan emosi dan menjejaskan kualiti kehidupan.

Kini penghidap psoriasis dan artritis psoriatik boleh hidup dengan lebih selesa ekoran pelancaran produk alam semulajadi yang baru iaitu Cellmaxx yang berasakan dari AFA 

(APHANIZOMENON FLOS-AQUAE)


lihat artikal kami mengenai Apa itu AFA (APHANIZOMENON FLOS-AQUAE)


“Kini Cellmaxx terdapat di Malaysia dan merupakan produk yang bukan saja meningkatkan kawalan terhadap psoriasis dan artritis psoriastik tetapi juga meningkatkan hasil rawatan yang boleh diharapkan oleh pesakit. Ia juga didapati meningkatkan kualiti kehidupan pesakit dan membolehkan pemulihan kulit dan penambahbaikan sendi yang lebih ketara.